top of page

Stærk vækst i legetøjsbranchen.



Mandag, 18. august 2025 | Legetøjsnyheder.dk


Legetøj i vækst

1. Stærk vækst i legetøjsbranchen – drevet af voksne.

I 2025 oplever legetøjsmarkedet en levende opblomstring: I USA steg både værdi (+6 %) og solgte enheder (+3 %) i første halvår, mens gennemsnitsprisen voksede med 3 %. Især voksne – de såkaldte "kidults" – driver væksten. I USA steg voksne salg med 18 %, mens voksne i Europa nu udgør 18 % af legetøjsmarkedet med en værdi på $2,7 mia., en stigning på 10 %. Artikel indeholder reklamelinks!


2. Franchise & og film varemærker dominerer markedet.

Licensaftaler - ofte med film, spil og serier – spiller en stor rolle: Over en tredjedel af solgt legetøj i USA er baseret på franchisetitler, med fremgang på 18 %. Det gælder især Pokémon, Final Fantasy, Minecraft, Sonic, Lilo & Stitch og Formel 1.


3. Hvad ligger bag “kidult”-fænomænet?

Voksne omfavner legetøj som nostalgi, terapi, kreativ udløb og samlergenstande. I 2025 udgør voksne næsten 30 % af det globale legetøjsmarked. Hasbro rapporterer, at teens og voksne tegner sig for ca. 60 % af deres omsætning, især gennem populære titler som Star Wars, Spider-Man og spil som Magic: The Gathering.


4. Industritendenser: Toy Fair & forskning.

  • Toy Fairs i 2025 viser en tydelig stigning i samlerobjekter og nostalgi (“newstalgia”), personalisering (“It’s My Vibe”) og læringsorienteret leg (STEAM)

  • AI-legetøj, bæredygtighed, AR/VR, abonnementstjenester og personalisering er fremherskende tendenser i branchen.


5. Mini-kollektionslegetøj og “blind‑boxes” hitter

Hos UK Toy Fair viste micro collectibles og blind‑box formater sig meget populære på tværs af aldersgrupper. Squishmallows er blevet et globalt hit, sponsoreret bl.a. af Warren Buffett som investerende fan. Labubu figurer, med deres “ugly-cute” og popularitet blandt celebs, viderefører hypen omkring samlerlegetøj – og priserne på videresalg er eksploderet.


LABUBU

 
 
 

Kommentarer


bottom of page